Skip to main content
Log in

Belastende Lebensereignisse vor und während der Therapie im Kontext anderer Moderatoren der Veränderung

Studie zu psychodynamischen Langzeittherapien bei Kindern und Jugendlichen

Stressful life events before and during therapy in the context of other moderators of change

Study of long-term psychodynamic therapies in children and adolescents

  • Originalien
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Belastende Lebensereignisse zählen zu den Risikofaktoren für das Auftreten psychischer Störungen und struktureller Beeinträchtigungen. Unklar ist, ob sie auch einen Einfluss auf den Verlauf von Therapien haben. Untersucht wurde, wie sich schwere Belastungen vor Beginn und im Verlauf der Therapie als Moderator auf die Effektivität von psychodynamischen Behandlungen von Kindern und Jugendlichen auswirken.

Material und Methoden

Im Therapeutenurteil wurden psychische, kommunikative, körperliche und leistungsmäßige Beeinträchtigungen von 303 Patienten zu 3 Zeitpunkten im Therapieverlauf (Beginn, Mitte, Ende) erhoben. Auf der Basis der Elterneinschätzung belastender familienbezogener Ereignisse vor und im Verlauf der Therapie wurden 4 Gruppen gebildet: keine Belastungen, Belastungen vor Beginn, während der Therapie sowie chronische Belastungen, d. h. Belastungen vor und während der Therapie. Eine Analyse der Moderatoren der Veränderung (Differenzwert des Beeinträchtigungsschwere-Scores für Kinder und Jugendliche, BSS-K) bezog Patienten‑, Therapeuten- sowie Merkmale der Therapie ein.

Ergebnisse

Diagnosespezifische Verläufe zeigen ein differenziertes Therapeutenurteil. Bei Patienten mit chronischen Belastungen fanden sich besonders hohe Ausgangswerte in allen Beeinträchtigungen mit starken Abnahmen über die Zeit, verglichen mit den anderen Gruppen. Als Moderatoren der Veränderung erwiesen sich in der Regression die belastenden Lebensereignisse in den ersten Schritten als signifikant, im Gesamtmodell waren aber die Therapiedosis, die Elternarbeit und die Erfahrung des Therapeuten bedeutsamer.

Schlussfolgerung

Psychotherapieforschung sollte nicht nur die Belastungen vor Beginn der Therapie, sondern auch die zeitgleich stattfindenden Belastungen während des Verlaufs einer Therapie im Blick behalten. Sie können Hinweise auf Veränderungen im strukturellen Niveau geben, die eine Anpassung der therapeutischen Arbeit erforderlich machen.

Abstract

Background

Stressful life events are among the risk factors for the occurrence of mental disorders and structural impairments. It is unclear whether they also have an influence on the course of therapies as a moderator. It was examined whether adverse events before and during therapy as a moderator affects the effectiveness of psychodynamic treatment for children and adolescents.

Material and methods

Psychological, communicative, physical, and achievement impairments of 303 patients evaluated by the therapists, were recorded at three points in the course of the therapy (beginning, middle, end). On the basis of the stressful events before and during the therapy (parents’ ratings) 4 groups were formed: no adversity, early adversity, late adversity and chronic adversity. An analysis of the moderators of change (difference value of the impairment severity score for children and adolescents, BSS-K) included patient characteristics, therapist characteristics and characteristics of the therapy.

Results

Diagnosis-specific courses demonstrate good differentiation in the therapist’s evaluation. Patients with chronic adversity exhibited particularly high baseline values in all impairments with large decreases over time, compared to the other groups. As moderators of change the stressful life events in the first steps proved to be significant in the regression but in the overall model the therapy dose, the work with parents and the experience of the therapist were more important.

Conclusion

Psychotherapy research should not only keep an eye on the stresses before the start of therapy but also the stresses occurring at the same time during the course of therapy. They can indicate changes in the structural level and the need to adapt therapeutic strategies.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  • Amato PR (2000) The consequences of divorce for adults and children. J Marriage Fam 62:1269–1287

    Article  Google Scholar 

  • Bucci M, Silverio S, Marques PH, Oh D, Burke Harris N (2016) Toxic stress in children and adolescents. Adv Pediatr 63:403–428

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Burchartz A (2019) Traumatisierung bei Kindern und Jugendlichen. Kohlhammer, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Chorpita BF, Daleiden EL, Ebesutani C, Young J, Becker KD, Nakamura BJ, Phillips L, Ward A, Lynch R, Trent L, Smith RL, Okamura K, Starace N (2011) Evidence-based treatments for children and adolescents. Clin Psychol Sci Pract 18:154–172

    Article  Google Scholar 

  • Cohen J (1988) Statistical power analysis for the behavioral sciences. Taylor and Francis, Hoboken

    Google Scholar 

  • Egle UT (2016) Gesundheitliche Langzeitfolgen psychisch traumatisierender und emotional deprivierender Entwicklungsbedingungen in Kindheit und Jugend. In: Egle UT, Jorschaky P, Lampe A, Seiffge-Krenke I, Cierpka M (Hrsg) Sexueller Missbrauch, Misshandlung und vernachlässigung. Schattauer, Stuttgart, S 24–39

    Google Scholar 

  • Fahrig H, Kronmüller KT, Hartmann M, Rudolf G (1996) Therapieerfolg analytischer Psychotherapie bei Kindern und Jugendlichen: Die Heidelberger Studie zur Analytischen Kinder- und Jugendlichen. Z Psychosom Med Psychoanal 42:375–395

    Google Scholar 

  • Felitti VJ, Anda RF, Nordenberg D, Williamson DF, Spitz AM, Edwards V, Koss MP, Marks JS (1998) Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults: the adverse childhood experiences (ACE) study. Am J Prev Med 14(4):245–258

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Grant KE, Compas BE, Thurm AE, McMahon SD, Gipson PY, Campbell AJ, Krochock K, Westerholm RI (2006) Stressors and child and adolescent psychopathology: evidence of moderating and mediating effects. Clin Psychol Rev 26:257–283

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Grasso DJ, Ford JD, Briggs-Gowan MJ (2013) Early life trauma exposure and stress sensitivity in young children. J Pediatr Psychol 38(1):94–103. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jss101

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hardt J (2016) Können Kindheitsbelastungen retrospektiv bei Erwachsenen erfasst werden? In: Egle UT, Jorschaky P, Lampe A, Seiffge-Krenke I, Cierpka M (Hrsg) Sexueller Missbrauch, Misshandlung und Vernachlässigung. Schattauer, Stuttgart, S 219–240

    Google Scholar 

  • Harkness KL, Frank E, Anderson B, Houck PR, Luther J, Kupfer DJ (2002) Does interpersonal psychotherapy protect women from depression in the face of stressful life events? J Consult Clin Psychol 70(4):908–915. https://doi.org/10.1037/0022-006X.70.4.908

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Heinonen E (2019) Was macht einen guten Therapeuten aus? Psychother Dialog 20:18–22

    Google Scholar 

  • Levine TR, Hullett CR (2002) Eta squared, partial eta squared, and misreporting of effect size in communication research. Human Comm Res 28(4):612–625. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.2002.tb00828.x

    Article  Google Scholar 

  • Maur S, Lehndorfer P (2017) Kinder- und Jugendlichenpsychotherapie.Berufspolitische Gedanken für eine gute Versorgung. Psychotherapeutenjournal 4:352–364

  • Merikangas KR, He J‑P, Burstein M, Swanson SA, Avenevoli S, Cui L, Benjet C, Georgiades K, Swendsen J (2010) Lifetime prevalence ofmental disorders in US adolescents: results from the national comorbidity study—adolescent supplement (NCS-A). J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 49(10):980–989

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Remschmidt H, Schmidt M, Pouska F (2001) Multiaxionales Klassifikationschame für psychische Störungen des Kindes- und Jugendalters nach ICD-10 der WHO. Huber, Bern

    Google Scholar 

  • Rutter M, Tizard J, Yule W, Graham P, Whitmore K (1977) Epidemiologie in der Kinderpsychiatrie – die Isle of Wight Studien 1964–1974. Z Kinder Jugendpsychiatr 5:238–279

    Google Scholar 

  • Sarason G, Johnson G, Siegel G (1978) Assessing life change. J Consult Clin Psychol 46:947–952

    Article  Google Scholar 

  • Schöttke H, Flückinger C, Goldberg SB et al (2017) Predicting psychotherapy outcome based on therapists interpersonal skills: a five-year longitudinal study of a therapist assessment protocoll. Psychother Res 27:642–652

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schubert C, Exenberger S, Aas B, Lampe A, Schiepek G (2016) Psychoneuroimmunologische Langzeitfolgen frühkindlicher Traumatisierung und Stresserfahrungen. In: Egle UT, Jorschaky P, Lampe A, Seiffge-Krenke I, Cierpka M (Hrsg) Sexueller Missbrauch, Misshandlung und vernachlässigung. Schattauer, Stuttgart, S 441–459

    Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I (2001) Diabetic adolescents and their families: stress, coping, and adaptation. Cambridge University Press, Cambridge

    Book  Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I (2004) Adaptive and maladaptive coping styles: Does intervention change anything? Eur J Dev Psychol 1(4):367–382

    Article  Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I (2010) „Beyond efficacy“: Welche Faktoren beeinflussen die Effizienz analytischer und tiefenpsychologisch fundierter Therapien bei Jugendlichen? Forum Psychoanal 26(3):291–299

    Article  Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I (2020) Jugendliche in der psychodynamischen Psychotherapie: Kompetenzen für Diagnostik, Behandlungstechnik, Konzepte und Qualitätssicherung. Klett-Cotta, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I, Beyers W (2005) Coping trajectories from adolescence to young adulthood: links to attachment state of mind. J Res Adolesc 15:561–582

    Article  Google Scholar 

  • Seiffge-Krenke I, Posselt M (2021) Welchen Einfluss haben Therapieform und Qualität der Elternarbeit auf die Reduktion von Symptomen in psychodynamischen Psychotherapien von Kindern und Jugendlichen? Kinder Jugendlichenpsychother 189:77–94

  • Spangler G, Zimmermann P (2014) Emotional and adrenocortical regulation in early adolescence: prediction by attachment security and disorganization in infancy. Int J Behav Dev 38:142–154

    Article  Google Scholar 

  • Stefini A, Geizer-Elze A, Hartmann M, Horn H, Winkelmann K, Kronmüller K (2009) Bindungsstil und Therapieerfolg in der psychodynamischen Kurzzeittherapie bei Kindern und Jugendlichen. Psychother Psychosom Med Psychol 59:68–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Steiner C, Leichsenring F (2017) Psychodynamische Psychotherapie in Zeiten evidenzbasierter Medizin. Psychodynamik kompakt. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen

    Google Scholar 

  • Weisz JR, Jensen AL (2001) Child and adolescent psychotherapy in research and practice contexts: review of the evidence and suggestions for improving the field. Eur Child Adolesc Psychiatry 10(Suppl.1):12–18

    Article  Google Scholar 

  • Weisz JR, Krumholz LS, Santucci KT, Ng MY (2015) Shrinking the gap between research and practice: tailoring and testing youth psychotherapies in clinical care contexts. Annu Rev Clin Psychol 11:139–163

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Weisz JR, Kuppens S, Eckshtain D, Ugueto AM, Hawley KM, Jensen-Doss A (2017) Do evidence-based youth psychotherapies outperform usual clinical care? A multilevel meta-analysis. JAMA Psychiatry 70(7):750–761

    Article  Google Scholar 

  • Weitkamp K, Daniels JK, Hofmann H, Timmermann H, Romer G, Wiegand-Grefe S (2014) Psychoanalytic psychotherapy for children and adolescents with severe depressive psychopathology: preliminary results of an effectiveness trial. Psychotherapy 51:138–147

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Inge Seiffge-Krenke.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

I. Seiffge-Krenke und M. Posselt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle beschriebenen Untersuchungen am Menschen oder an menschlichem Gewebe wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten und ihren Eltern liegt eine Einverständniserklärung vor.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Seiffge-Krenke, I., Posselt, M. Belastende Lebensereignisse vor und während der Therapie im Kontext anderer Moderatoren der Veränderung. Psychotherapeut 66, 332–343 (2021). https://doi.org/10.1007/s00278-021-00500-x

Download citation

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-021-00500-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation