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Progressive Muskelrelaxation in der postoperativen Schmerztherapie

Progressive muscle relaxation in postoperative pain therapy

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die frühzeitige optimale Versorgung postoperativer Schmerzen anhand eines multimodalen Behandlungskonzepts ist wichtig, unter anderem um eine spätere Chronifizierung zu vermeiden.

Ziel der Arbeit

Es soll untersucht werden, ob progressive Muskelrelaxation einen Einfluss auf das Schmerzempfinden und den Schmerzmittelbedarf nach orthopädischen Eingriffen hat.

Material und Methoden

In einer nichtrandomisierten Pilotstudie wurden 104 Patienten der Klinik für Orthopädie des Universitätsklinikums des Saarlandes untersucht. Die Patienten unterzogen sich einer Hüft-TEP, Knie-TEP (Totalendoprothese) oder einer Wirbelsäulenoperation (Laminektomie). Sie konnten wählen, ob sie die progressive Muskelrelaxation zusätzlich nutzen wollten oder nicht. Am ersten, vierten und neunten postoperativen Tag füllten alle Patienten einen Fragebogen aus. Maximale und minimale Schmerzintensität, Dauer starker Schmerzen, Liegedauer und Verbrauch von Schmerzmedikation wurden erhoben und anhand von t‑Tests für beide Gruppen (mit und ohne progressive Muskelrelaxation) verglichen.

Ergebnisse

Es zeigt sich kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen bezüglich Schmerzempfinden und Dosierung der Schmerzmedikation. Tendenziell ist die Liegedauer der Patienten mit progressiver Muskelrelaxation etwas kürzer.

Diskussion

Die positive Wirksamkeit von progressiver Muskelrelaxation auf die Schmerzintensität, den Schmerzmittelverbrauch und die Liegedauer von Patienten mit postoperativen Schmerzen kann in dieser Studie nicht bestätigt werden. Um eine Schlussfolgerung für die Effektivität der Anwendung in der Praxis abzuleiten, bedarf es weiterer Forschung.

Abstract

Background

Early and optimal treatment of postoperative pain based on a multimodal treatment concept is very important so that subsequent chronification can be avoided.

Objectives

This study investigated the influence of progressive muscle relaxation on the sensation of pain and the need for analgesics after orthopedic interventions.

Materials and methods

This nonrandomized pilot study tested 104 patients in the Clinic of Orthopedics at the Saarland University Medical Center in Homburg, Germany. The patients underwent total endoprosthesis (TEP) of the or the knee or spine surgery (laminectomy), and they had the option of choosing to use the technique of progressive muscle relaxation. All patients completed a questionnaire on the first, fourth, and ninth postoperative day. Data were collected on the maximum and minimum intensity of pain, duration of strong pain, length of hospital stay, and use of pain medication. These were compared by means of t tests for the group with progressive muscle relaxation and the group without progressive muscle relaxation.

Results

No significant difference was observed between the two groups regarding pain sensation analgesic dosage. There was a tendency for the length of hospital stay to be shorter in the group with progressive muscle relaxation.

Conclusion

The positive effect of progressive muscle relaxation cannot be confirmed on the basis of the study data. Owing to the varying study design and implementation as well as the inclusion of heterogeneous patient groups, no conclusion can be drawn at present regarding the effectiveness of progressive muscle relaxation in common practice; therefore, further research is necessary.

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Literatur

  1. Maier C et al (2010) The quality of pain management in German hospitals. Dtsch Arztebl Int 107(36):607

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Gerbershagen H (2013) Chronifizierung postoperativer Schmerzen. Schmerz 27(1):81–96

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Erlenwein J et al (2012) Klinische Schmerzkonsile. Schmerz 26(6):692–698

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Moore KN, Estey A (1999) The early post-operative concerns of men after radical prostatectomy. J Adv Nurs 29(5):1121–1129

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Weisenberg M, Schwarzwald J, Tepper I (1996) The influence of warning signal timing and cognitive preparation on the aversiveness of cold-pressor pain. Pain 64(2):379–385

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Belleau FP, Hagan L, Masse B (2001) Effects of an educational intervention on the anxiety of women awaiting mastectomies. Can Oncol Nurs J 11(4):177–180

    Article  Google Scholar 

  7. Ayral X et al (2002) Effects of video information on preoperative anxiety level and tolerability of joint lavage in knee osteoarthritis. Arthritis Care Res 47(4):380–382

    Article  Google Scholar 

  8. Ng SK, Chau AW, Leung WK (2004) The effect of pre-operative information in relieving anxiety in oral surgery patients. Commun Dent Oral Epidemiol 32(3):227–235

    Article  Google Scholar 

  9. Sjöling M et al (2003) The impact of preoperative information on state anxiety, postoperative pain and satisfaction with pain management. Patient Educ Couns 51(2):169–176

    Article  Google Scholar 

  10. Schafheutle EI, Cantrill JA, Noyce PR (2001) Why is pain management suboptimal on surgical wards? J Adv Nurs 33(6):728–737

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Jacobson E (1996) Entspannung als Therapie: progressive Relaxation in Theorie und Praxis, 3. Aufl. Pfeiffer, München

    Google Scholar 

  12. Bernardy K, Krampen G, Köllner V (2008) Prädiktoren des Alltagstransfers eines stationär erlernten Entspannungstrainings. Rehabilitation 47(06):359–365

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Seers K, Carroll D (1998) Relaxation techniques for acute pain management: a systematic review. J Adv Nurs 27(3):466–475

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Carroll D, Seers K (1998) Relaxation for the relief of chronic pain: a systematic review. J Adv Nurs 27(3):476–487

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Kwekkeboom KL, Gretarsdottir E (2006) Systematic review of relaxation interventions for pain. J Nurs Scholarsh 38(3):269–277

    Article  Google Scholar 

  16. Dunford E, DclinPsy MT (2010) Relaxation and mindfulness in pain: a review. Rev Pain 4(1):18–22

    Article  Google Scholar 

  17. Bernstein DA, Borkovec TD (2002) Entspannungs-Training. Handbuch der progressiven Muskelentspannung. Klett-Cotta, Stuttgart

    Google Scholar 

  18. Hattan J, King L, Griffiths P (2002) The impact of foot massage and guided relaxation following cardiac surgery: a randomized controlled trial. J Adv Nurs 37(2):199–207

    Article  Google Scholar 

  19. Carlson CR, Hoyle RH (1993) Efficacy of abbreviated progressive muscle relaxation training: a quantitative review of behavioral medicine research. J Consult Clin Psychol 61(6):1059

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. de Paula AA, de Carvalho EC, dos Santos CB (2002) The use of the “progressive muscle relaxation” technique for pain relief in gynecology and obstetrics. Rev Latino-Am Enfermagem 10(5):654–659

    Article  Google Scholar 

  21. Eckes Peck SD (1997) The effectiveness of therapeutic touch for decreasing pain in elders with degenerative arthritis. J Holist Nurs 15(2):176–198

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Gay MC, Philippot P, Luminet O (2002) Differential effectiveness of psychological interventions for reducing osteoarthritis pain: a comparison of Erickson hypnosis and Jacobson relaxation. Eur J Pain 6(1):1–16

    Article  Google Scholar 

  23. Hernandez-Reif M et al (2001) Lower back pain is reduced and range of motion increased after massage therapy. Int J Neurosci 106(3–4):131–145

    Article  CAS  Google Scholar 

  24. Field T et al (1999) Pregnant women benefit from massage therapy. J Psychosom Obstet Gynaecol 20(1):31–38

    Article  CAS  Google Scholar 

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Correspondence to Patric Bialas.

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Interessenkonflikt

P. Bialas, S. Kreutzer, H. Bomberg, B. Gronwald, S. Schmidberger Fernandes, S. Gottschling, T. Volk und K. Welsch geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Von allen an der Befragung Beteiligten liegt eine schriftliche Einverständniserklärung vor. Die Zustimmung einer Ethikkommission war nicht notwendig. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Bialas, P., Kreutzer, S., Bomberg, H. et al. Progressive Muskelrelaxation in der postoperativen Schmerztherapie. Schmerz 34, 148–155 (2020). https://doi.org/10.1007/s00482-019-00437-w

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